Thursday 27 October 2011

sebuah coretan utk direnungi bersama2 : )

Secara tiba2 teringt plak diri ku kpd kata2 seorang sahabt baik ku yg berbunyi " ramai org suka mbuat persediaan utk menghadapi peperiksaan, tp x ramai org yg mbuat persediaan utk mati",  kata2 beliau ini telah mbuatkn diriku tersentak seketika dan mbuatkn diriku terdiam krn barulh ak sedar bhw slme ini ak terlalu leka dgn dunia smpai tlupa kpd amal kebaikan yg sepatutnya d perbanyakkn. Kadang2 terfikir juga akn kata2 sahabat baik ku itu, dan bila ak cube memahami setiap bait kata2 beliau, ianya tlh mbuatkn diriku semakin mengerti akn maksud beliau yg mane jika kita lihat secara realitinya pd masa kini, ramai manusia blumba2 mengejar harta dunia dan ade yg sanggup x tido mlm utk mdapatknnya n berbagai lg tp jika kita pandang dari satu sudut yg lain yakni dari segi ibadah atau amaln,masih bnyk lg yg perlu dpertambhkn namun ianya d pandang sepi krn mgkn ade sesetengh manusia terlalu sibuk memikirkn mengenai kerja , assignment n berbagai lg, sehinggkn mrk terlupa akn tujuan sebenar penciptaan manusia d muka bumi Allah S.W.T.
           Mgkn ada masenya kita tlalu memikirkn mengenai exam yg semakin hmpir sampai mbuatkn kita x tido smpai ke pagi dek krn mengulangkaji pelajaran. tp pernahkh terlintas d benak fikiran kita utk bfikir mengenai amalan kebaikan dan dosa yg pernah kita lakukan sehingga ke hari dan saat ini. mampukh kita melakukkn solat dr mlm sehingga pg seperti mana kita study utk final exam sehingga mbuatkn mata kita bengkak dek krn x cukup tido. Sy mengaku yg agak sukar utk kita berbuat demikian ttp jika kita ingn benar2 mengubah diri kita utk mjadi umat islam yg sejati maka cubalh kita mcari masa d mane kita dpt mempergunakn masa tersebut utk beramal dgn kesungguhn yg penuh d dada dan sentiasa mharapkan keredhaan dr Allah S.W.T. yg Maha Besar lg Maha Berkuasa. Nasihat ini sy tujukn juga kpd diri sy sendiri agar kembalilah ke arah ataupn landasan yg benar krn jika kita benar2 ingn merubah diri kita ke arah kebaikn,  InsyaAllah pasti Allah S.W.T. akn mbantu kita .
       Selain drpd itu , gunaknlh masa 24 jam yg diberikn Allah S.W.T. kpd kita dgn secermat2nya krn " Demi masa, sesungguhnya manusia berada d dlm kerugian, melainkn yg beriman dan yg beramal soleh" . Hargailh masa itu dan jgnlh d biarkn ianya berlalu seperti air yg mengalir tanpa di isikn dgn perkara2 yg bermanfaat. Bingkisan ini sy kongsikn utk saudara2 ku n utk diri ku di samping marilh kita kembali merenung dan memuhasabah diri masing2 dan dlm mase yg same marilah kita menguatkn tali ikatan silatulrahim d antara kita krn kita semuanya BERSAUDARA  :)

Sblm sy mengakhiri coretan ini, ingn sy menghadiahkn serangkap pantun utk sahabat2 ku ^^


kasih sayang tidak ternilai,
sentiasa terpahat d sudut hati ku,
satu ikatan yg amat bernilai,
menguatkn ikatan antara saudara2 ku . ^^ .

No comments:

Post a Comment