Tuesday 20 December 2011

nukilan hati...


Sudah jauh kita meniti usia d dunia ini, tp pernahkh kita bertanya kpd diri kita akn sudah berapa bnykkah amaln yg telah kita lakukan sepanjang kita meniti perjalan hidup ini. Mgkn ade segelintir dr kita yg masih leka n lalai akibat arus dunia yg sngt bergelora. Sedikit sebnyk arus deras ini telah memamah pemikiran kita sehinggakan kita terlupa dan terus d lamun mimpi yg palsu.
       Usia kita semakin hari semakin meningkt naik dan kadang2 tanpa kita sedari kita sebenarnya telah tua. stiap hari yg kita lalui umpama xde apa2 krn kita terlalu taksub dgn kepalsuan dunia. Pada masa tu pasti kita akn terburu2 utk melihat kembali kpd setiap amaln kita. Setiap air mata yg mengalir xkn dpt mbawa kita ke masa lampau. Masa akn terus bergerak dn terus bergerak dgn izin dr NYA. 
        Setiap waktu yg blalu akn terus berlalu tanpa menoleh ke belakang melihat kita, jgnlh d persia2kn masa yg d berikn kpd kita. Manfaatlh masa itu dgn amaln yg mdekatkn diri kita kpd Allah S.W.T., tujuan diri ku menulis nukilan ini adalh utk sama2 ingt mengingatkn d antara satu sama lain dan diri ku juga. Kita semua tidak bleh lari dr melakukan kesilapan n kadang2 kita sanggup mengabaikn kebenaran dari kepalsuan. Dunia pd masa kini juga semakin berubah dr hari ke hari, tidak ketinggalan juga manusia yg slalu berlumba2 utk mengejar dunia sehinggakn mrk lupa akn akhirat yg kekal abadi.
           Dunia pd masa kini sentiasa bergolak dgn peperangan, penindasan, penyelewengan dan mcm2 lg. apa yg dah berlaku sebenarnyer???, persoalan yg slalu bermain2 d benak ku, ak bukanlh seorang yg cerdik pandai ataupn ilmuan ttp atas dasar kemanusiaan ak sentiasa berfikir akn perjalanan dunia pd masa kini. Jika kita bleh melihat, ramai org ske mbuat persediaan utk menghadapi exam, mengikuti acara sukan, n bnyk lg...., dan krn hal2 seperti itu ada yg sanggup berbelanja beribu2 dan ade juga yg sampai x tido mlm krn ingn mbuat persediaan, TTP...., brape ramaikh yg sanggup mbuat persediaan utk mati sehebat itu. Siapa kh yg sanggup bngun mlm2 sehingga pukul 2,3 pg semata2 nak beribadah..., siapakah yg sanggup berbelanja beribu2 ringgit utk mbeli2 buku2 mengenai islam. 
             Renung2knlh saudara2 ku, ak faham kadang2 kita terlalu sibuk dgn urusan dunia, tp luangknlh masa mu utk akhirat. Kehidupan yg kita lalui kini x lame, dan bile2 mase saje kita bleh d panggil utk menghadap NYA. Wahai diriku yg amat ku sayangi n saudara2 seislam dgn ku marilah kita bertaubat dgn sebenar2 taubat d atas semua kekhilafan kita selama ini. Pohonlh keampunan dgn seikhlas2nyer, sesungguhnya Allah S.W.T. itu maha bkuasa lg maha pengampun. 
              Jgn lh saudara2 menganggap sy seorang yg alim krn berbicara seperti ini krn sy hanyalh insan biasa seperti saudara2 sekalian, mgkn pd mlm yg mulia ini hati sy ingn menulis nukilan ini utk kita same saling ingt mengingatkn. Sy memohon maaf jika ada kata2 sy yg menyinggung hati2 saudara, sy harap ilmu2 yg bermanfaat dpt kita kongsikn bsame2.Sesungguhnya yg baik datangnyer dr Allah S.W.T., dan yg buruk dtng dr kesilapan sy. 



No comments:

Post a Comment